. . .
27 Jan
27Jan

"הָעֲבוֹדָה הִיא כָּל חַיֵּינוּ, מִכָּל צָרָה תַּצִּילֵנוּ..." – האומנם?

שיר העבודה הוא שירו של נח שפירא ("בר-נש"), אשר פורסם בשנת 1895 ונהגו לשיר אותו באירועים חגיגיים כחלק ממבחר שירים שביטאו את יעדי המפעל הציוני. דבר שהשתרש לתודעה והביא לאמונות מגבילות ומעכבות רבות: 

  • "תמיד טוב שיש עבודה, עבודה היא עדות לנורמטיביות של האדם" 
  • "בשביל כסף צריך לעבוד קשה" 
  • ״אם אעבוד מספיק קשה – ההצלחה תבוא מאליה״ 
  • "כסף מגיע אך ורק דרך עבודה קשה ולא דרך הנאה" 
  • "אני צריך להקריב את עצמי בשביל להרוויח כסף"

אמונה כשמה כן היא – אמונה, לא עובדה. 

כולנו מכירים התמכרויות לכימיקלים כמו סיגריות, סמים ואלכוהול. רבים גם מכירים התנהגויות שונות כהתמכרות: משחקי מחשב, קניות, מין, הימורים ועבודה. כן, גם עבודה יכולה להיות התמכרות, והיא מכונה בלועזית וורקוהליות. (מורכב מהמילים 'עבודה' ו'אלכוהוליסטיות' וכך יוצרת אנלוגיה בין ההתמכרות לעבודה, לבין התמכרויות אחרות כהתמכרות לאלכוהול). 

אין כמעט הבדל בין ההתמכרויות, בשניהם קיים אותו חוסר שקט המאפיין את המכורים וחוסר היכולת לעסוק בכל דבר שאינו ההתמכרות עצמה. ההבדל היחיד הוא הפורקן השונה שספציפי לכל התמכרות. 

התמכרות לעבודה היא כביכול ההתמכרות הטובה. כביכול, ככל שהאדם יותר מכור, הוא מרוויח יותר כסף ובכך הוא מעלה את רמת החיים של משפחתו. מה עוד שמקומות עבודה רבים מעריכים, מקדמים ומקבלים בזרועות פתוחות אנשים בעלי נטייה להתמכר לעבודה, בעיקר בחברות היי טק, מפעלים ובקרב מנהלים ואנשים במשרות בכירות. 

גם לאדם המכור עצמו, קשה להבין שהוא שבוי בעולם המתנהל על פי העבודה שלו. קשה לו לעצור ולבחון את חייו ללא העבודה והרבה פעמים גם קשה לו להבין שמה שהוא חווה בחייו הוא בעצם מצוקה רגשית עמוקה. ההכחשה היא חלק בלתי נפרד מההתמכרויות השונות וכך גם מההתמכרות לעבודה. שמעתי כבר צידוקים כמו: צרכים כלכליים, תחום תחרותי וקשה או בוס נוקשה ותובעני. מתאמן המכור לעבודה אמר לי שהוא עובד קשה כי הקריירה דורשת זאת ממנו ושהוא רוצה להתקדם מבחינה מקצועית. 

המכורים לעבודה הם בדרך כלל אנשים קרייריסטים, ייחודים, מוכשרים ובעלי הצלחה בולטת בתחומם. אלא שהחיים של אנשים המכורים לעבודה עוברים לידם. הם אינם חווים רגש ומתארים את עצמם פעמים רבות כאטומים רגשית. בדומה לשאר ההתמכרויות גם להתמכרות לעבודה השלכות מזיקות. צורת החשיבה והפעולה של המוח משתנה כולה בעקבות ההתמכרות. ההתמכרות כאן היא נפשית וההתנהלות בה כפייתית. האדם המכור לעבודה חש צורך וכמיהה לעבוד ולמלא משימות על מנת להשקיט חרדה ולהירגע, אך כמובן שזה אינו מספק לאורך זמן, ועליו לעבוד יותר ויותר על מנת להגיע לאותן תחושות. זהו מעגל קסמים בו הפנייה אל עבודה אינטנסיבית מעצים את הקשיים הקיימים מחוץ לעבודה באופן כזה שמגביר חזרה את הבריחה לעבודה כמקום מקלט וחוזר חלילה. 

מסתבר שהתמכרות לעבודה היא הגנה "מצוינת" מפני אינטימיות. שעות העבודה המרובות מורידות את הפוקוס מהתחום הבין אישי ומטשטשים את מה שכואב וחסר. "אין לי בת זוג – מה יש לי לחפש בבית..." - כך הוא מצמצם את הכאב והתסכול וממקד את תשומת הלב והאנרגיות הרגשיות בעבודה בלבד. גם כאלה שמתמודדים עם קשיים זוגיים או משפחתיים, בדידות, בעיות התנהגות של ילדים וקשיים נוספים, פונים אל העבודה כאל מקלט ומפתחים התמכרות אשר מונעת מהם את המפגש המכאיב עם מציאות חייהם. 

גורם נוסף שמביא להתמכרות לעבודה הוא פרפקציוניזם. אנשים פרפקציוניסטים חשים לא פעם שעליהם לבצע את עבודתם באופן מושלם ומתקשים מאוד להאציל סמכויות ולתת אמון בעובדים אחרים. התמכרות לעבודה על רקע פרפקציוניזם תנבע פעמים רבות מהקושי להרפות ממטלות ופרויקטים במיוחד כאשר מקום העבודה הוא היחיד שמספק תחושת ערך, שייכות ומשמעות. 

כפי שניתן לראות, התמכרות לעבודה מתפתחת במרבית המקרים על רקע גורמים אישיותיים ורגשיים ועל רקע גורמים הקשורים בנסיבות החיים הספציפיות בהן האדם מצוי. הבריחה לעבודה, למקום אשר דורש את מה שהם הכי טובים בו, מאפשרת להם להתמודד עם החרדה מכך שאינם יודעים מי הם באמת וכן להגדיר את עצמם ובכך להפחית את המצוקה הרגשית שחווים. 

אם המילים שלי תופסות אותך חזק בבטן, אם המילים שלי גורמות לך להרהר בהן, להסתכל פנימה.... אל תהסס, פנה לעזרה. 

הטיפול בהתמכרות לעבודה נעשה בתהליך אימוני וכולל טיפול התנהגותי מקיף אשר מביא בהצלחה לסיום ההתמכרות ולאיזון בחייו של המתאמן (המכור לעבודה). הטיפול חייב להתמודד עם שורש הבעיה והמחשבות הכפייתיות של המתאמן ולכן ננסה לזהות ממה הוא בורח ואיזה תפקיד ממלא מקום העבודה בחייו. נבדוק אם העבודה מקלה על תחושת בדידות? מהווה הסחת דעת מתחושות דיכאון או חרדה? מאפשרת לא להתמודד עם מצב קשה בבית? וכדומה. הטיפול חייב ללמד את המתאמן כי הערכה עצמית אינה מבוססת אך ורק על ביצועים בעבודה, אלא אף על מערכות היחסים והיכולת להגיע לאיזון בחיים. כמו כן נייצר עבור המתאמן חלופות לעבודה כמו "דייט" עם בת הזוג, חוגים, חברים ועוד.


שלכם, באהבה,

שטיינמץ רפי - מאמן אישי לגברים

050-7700362

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.